Isnin, 7 Disember 2015

KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN

3.0      KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN

Media sosial merupakan platform interaksi sosial yang melibatkan satu cabang komunikasi baharu yang terhasil daripada persekitaran komunikasi yang biasa. Fokus komunikasi menerusi media sosial adalah tidak terbatas. Fenomena ini telah mengubah cara perhubungan yang berbeza di dalam organisasi, komuniti dan individu itu sendiri berinteraksi antara satu sama lain.

Perkembangan teknologi sosial media banyak memainkan peranan penting dalam dunia perniagaan dalam meningkatkan lagi ekonomi sesebuah negara. Teknologi ini turut dilihat dapat membantu memudahkan lagi pengguna dalam pelbagai urusniaga bersama dengan peniaga melalui jualan secara online.

          Selain itu, mereka juga dapat mencari pelanggan atau pengguna dengan lebih pantas dan dapat meningkatkan pendapatan harian mereka dengan cepat. Contohnya kebanyakan organisasi perniagaan kini seperti Industri Kecil Sedehana (IKS) telah mula menggunakan aplikasi media sosial secara meluas dalam membentuk pasaran mereka. Aplikasi sosial media yang relevan boleh memberikan impak positif jika digunakan dalam sesebuah perniagaan. Selain menjadi komponen penting dalam perniagaan, perhubungan harmoni diantara penguna sosial media dan perniagaan harus diwujudkan.

Jika penggunaan sosial media diabaikan kemungkinan perniagaan akan hilang daya saing dan wujudnya kemerosotan di peringkat tempatan dan global. Selain membantu dalam peningkatan hasil, penggunaan aplikasi sosial media juga dapat mengembangkan capaian ke negara lain apabila wujudnya teknologi sosial media yang canggih seperti internet dan e-dagang. Pengiklanan dan juga kehadiran sesuatu perniagaan fizikal di internet dapat membantu menjana keuntungan tambahan serta menarik prospek yang sebelum ini tidak mengetahui tentang sesuatu produk perniagaan tersebut.

Berikut adalah beberapa contoh penggunaan media sosial dalam membantu usahawan-usahawan yang memiliki kedai fizikal. Terdapat beberapa medium sistem perniagaan online yang diaplikasikan seperti Laman web, Blog dan Youtube. Sebagai contoh bayangkan sekiranya kita seorang agen insurans atau pengusaha makanan atau peniaga pasar malam, dalam masa sehari berapa ramai pelanggan kita boleh jumpa. Kebiasaannya tidak ramai dan kadang-kadang kita tidak sempat berjumpa dengan mereka. Langkah utama dalam mempunyai pelanggan yang ramai dan dikenali adalah melalui media sosial internet, dengan memiliki laman web atau blog sendiri. Untuk pengetahuan kita semua, pengguna internet di Malaysia kini menjangkau 14 juta pengguna. Dengan penggunaan internet yang amat tinggi ini, tidak mustahil untuk kita mendapatkan 100 hingga 200 pelawat melawat laman web atau blog setiap hari.

Dengan menyediakan laman web atau blog, kita boleh meletakkan segala maklumat atau jenis produk perniagaan yang kita mahu. Pelawat akan melawat laman web dan blog dan akan mengetahui segalanya yang berkaitan dengan produk perniagaan. Penggunaan aplikasi media sosial dapat membantu sesuatu perniagaan dalam merapatkan lagi pengguna tersebut dengan pemilik perniagaan dan secara tidak langsung jaringan pelanggan akan lebih berkembang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan