Isnin, 7 Disember 2015

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

4.0      PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

Berdasarkan penyelidikan global yang dijalankan oleh McCann Worldgroup perniagaan memerlukan anjakan terutama daripada segi pemikiran tentang model perniagaan dan memikir semula penciptaan nilai jenama untuk berjaya dalam dunia media sosial.
Menurut kajian bertajuk, ‘The Truths About Social’ yang dijalankan merentasi 19 negara dan disertai lebih 30 kumpulan fokus dan 12,000 respons secara talian telah mendedahkan pandangan tentang semua berkaitan dengan dunia sosial termasuk melalui jaringan, sosial, bukti dan perniagaan sosial.
Pengarah Kumpulan Perancangan Penjenamaan dan Inovasi McCann Worldgroup Malaysia, Dr Milan Agnihotri berkata kebanyakkan pengguna menggunakan media sosial untuk berinteraksi dengan jenama dan mendapatkan khidmat pelanggan yang lebih baik. Perdagangan elektronik juga dikenali sebagai e-dagang (Electronic Commerce). Ia adalah sebuah sistem perniagaan yang menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.
E-dagang boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu e-dagang di antara perniagaan dengan perniagaan dan e-dagang di antara perniagaan dengan pengguna.  E-dagang menggunakan internet untuk mewujudkan satu rangkaian yang menyatukan pelanggan, penjual dan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad kredit dan sebagainya dalam satu persekitaran elektronik yang selamat untuk semua pihak.
Aplikasi media sosial seperti facebook, blog dan lain-lain boleh menjadi salah sebuah lokasi perniagaan utama yang menjalankan urusan jual beli barangan dan perkhidmatan secara atas talian dalam dua cara iaitu:-
a)   Memasarkan serta menjual barangan dan perkhidmatan dan menerima pembayaran elektronik.
b) Mewujudkan rangkaian korporat persendirian yang dipanggil Intranet yang membolehkan pengguna membeli barangan di rumah atau tempat perniagaan.
Kebanyakan syarikat telah menggunakan perisian komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan global.
Dengan adanya e-dagang sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual beli dimana sahaja selagi mempunyai sambungan internet. Ia kini digunakan secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah diakui oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan